Történetünk igaz, valós eseményt ír le!
Napjainkban már a néhány emeletes házakba is lifteket telepítenek a mindennapi életünk megkönnyítése érdekében. Pláne igaz ez a magas házak esetében. A házgyári technológiával épült 10 emeletes épületeknél lépcsőházaként egy, esetleg két liftet is beszereltek annak idején, amelyek karbantartására, tekintettel korukra, rendkívüli módon oda kell figyelni.
A történet egy nagyon fejlett, modern kisvárosban esett meg a főváros közelében. A társasház minden vonatkozó szabályt betartva üzemeltette a ház liftjeit, azokat rendszeres karbantartották és az előírt felülvizsgálatokat, hibajavításokat is elvégeztették. A liftekre természetesen karbantartási szerződés került megkötésre, amely a rendkívüli meghibásodások elhárítására is kitért. Fontos itt megjegyeznünk, hogy az ilyen típusú meghibásodások javítására a vállalkozó külön pénzt számolhatott fel.
Éveken keresztül senkinek nem tűnt fel a viszonylag gyakori meghibásodási szám, melynek több oka is volt. Egyrészt adott volt egy többnyire felelőtlen lakóházkezelő (közös képviselő), másrészt dupla lifttel rendelkezett a ház, így probléma esetén a másik még használható volt. A meghibásodások száma konstans volt, ezért mindenki arra gondolhatott, hogy a közel 40 éves szerkezetnél ez természetes jelenség. Arra senki nem vette a fáradtságot (közös képviselő!), hogy a meghibásodási statisztikát összevesse más hasonló társasházak ilyen paramétereivel.
Igen ám, de a közelmúltban a lakóközösség elzavarta a régi közös képviselőt és egy nagy tapasztalattal rendelkező, agilis ember személyében újat választott. Szépen megismert minden helyi sajátosságot, közöttük a liftek meghibásodási statisztikáit is. A javítás sebességével nem volt probléma, a szerelőre ez idáig nem volt panasz. Az új közös képviselő azonban mégis gyanút fogott, hogy itt valami nem stimmel!
Az a fránya laptop!!!
A közös képviselő elkezdte alaposabban figyelni a meghibásodás javítására érkező karbantartót, de különösebb dolgot nem tapasztalt nála. Telt múlt az idő és egyszer csak behúzott neki valami! "Miért hoz ez a karbantartó magával mindig egy laptopot?"
És a turpisság kiderült!!!
Megállapítást nyert, hogy a karbantartó a laptopja segítségével képes volt beprogramozni a lift elektronikáját, hogy egy bizonyos számú mozgást követően tiltsa le önmagát. A beállított le- és fel mozgás megtörténte után a vezérlés leállította a liftet, amit a lakók - természetesen - meghibásodásként érzékeltek és kihívták a szerelőt. A szerelő ilyenkor a laptopjával kivette a hibakódot, majd újat programozott be. A javításért felvette az azért járó díjat, majd várta a következő "meghibásodást"!
A karbantartó céggel azonnali szerződésbontásra került sor, jelentős pénzt és bosszúságot megspórolva a lakóknak!