A két új típusú Boeing 737 MAX tragédiája és az Aeroflot SU1492 számú járatának május 05-i sajnálatos moszkvai légi balesete ismét ráirányította figyelmünket a légiközlekedés biztonságára. Rögtön az elején szögezzük le, minden statisztika azt mutatja, hogy a repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód. E rövid cikkben azt boncolgatjuk, hogy tehetünk e valamit mi, egyszerű utasok, hogy a meglévő minimális biztonsági kockázatokon tovább faragjunk? A gyors válasz, hogy természetesen tehetünk!
A repülőút lefoglalása előtt szánjuk rá az időt és járjunk utána, hogy az adott légitársaság mennyire biztonságos. Önmagában egy légitársaság biztonságosságára ne csak a halálos balesetekre vonatkozó statisztikák alapján következtessünk, hiszen szerencsére abból kevés van, illetve azt sok egyéb tényező is befolyásolja, amelyek viszont függetlenek tőlük, úgy mint: repülőterek biztonsága, földi kiszolgálás, domborzati viszonyok, gyakori és heves viharok, az extrém körülményeket (pl.: gépeltérítés) nem is említve.
Tájékozódásunkat segítheti a „The EU Air Safety List”, amely a biztonsági szempontból aggályos légitársaságokat tartalmazza. Az Európai Unió légiközlekedési biztonsági listája valójában két listát is tartalmaz. Az egyik magában foglal minden olyan légitársaságot, amelyet Európában betiltottak, míg a másikon azon légitársaságok szerepelnek, amelyek csak bizonyos feltételek teljesülése esetén működhetnek a kontinensen. Figyeljünk rá, hogy mindig a legfrissebb listát tanulmányozzuk, amelyet az Európai Unió Hivatalos Lapjában tesznek közzé. Online elérés, itt!
Tájékozódhatunk a kiválasztott légitársaság flottájának átlagos koráról, a bekövetkezett – legalább egy halálos áldozatot követelő – balesetekről, az egyes repülőgép típusok baleseti statisztikáiról, melyhez az airsafe.com oldalt érdemes felkeresni.
Ha már a fedélzeten vagyunk, figyelmesen hallgassuk meg a légi utaskísérők biztonsági bemutatóját. Gondosan olvassuk el a biztonsági tájékoztatót, ami általában az előttünk lévő utas ülés háttámláján található zsebben kerül elhelyezésre. Tájékozódjunk a legközelebbi vészkijáratról, és nem árt tudni, miként kell azt vészhelyzet esetén kinyitni. A biztonsági övet lehetőség szerint használjuk akkor is, ha annak használta egyébként aktuálisan nem előírt, hiszen váratlan turbolencia mindig adódhat.