A boltok nem csupán akcióikkal ösztönöznek minket vásárlásra, de egy sor egyéb trükköt is bevetnek. Olyan sok reklám, információ ér minket nap mint nap, hogy a hagyományos eszközök már nem hozzák meg a kívánt eredményt, ezért a boltok újabbnál újabb trükköket vetnek be annak érdekében, hogy náluk költsük el a pénzünket. Hogyan van ez a ruha üzletekben?
- Nem csak egy érzékszervünkre hatnak
A ruházati cikkek eladása érdekében a kereskedők megpróbálnak minél több érzékszervünkre hatni. Már régen rájöttek arra, hogy nem a látvány az egyetlen dolog, ami számít a vásárlásnál. Annak érdekében, hogy maximalizálják azt az időt, amit az üzletben eltöltünk és még élvezetesebbé tegyék a vásárlási élményt, trükkökhöz folyamodnak. Egyre több helyen vetik be az "illatmarketinget”. Számos kutatás bebizonyította, hogy többet vásárolunk, amikor egy üzlet illata pozitív asszociációkat kelt bennük. Az illattal le is tudnak minket lassítani, és könnyebben ösztönöznek bennünket vásárlásra. Nyilvánvalóan egy kórházszagú helységben nem sokáig válogatnánk az elegáns ruhák között, de egy olyan helyen, ahol az illat például a nyaralásunkat idézi fel, biztosan több időt töltünk. A boltok általában a virágos, kellemes illatokat vetik be, a legjobb zenékkel illetve élénk színekkel manipulálnak, hogy boldogsághormont zúdítsanak ránk. Az illat befolyásoló erejét mi magunk is bevethetjük, például ha ingatlant szeretnénk eladni. 50%-kal nagyobb esélyünk van rá, hogy beleszeret az érdeklődő az ingatlanba, ha olyan illatot érez ami kellemes, például a sült pite illata, a friss gyümölcsös vagy exkluzív illatok megnövelik az eladás esélyét.
Hogyan tud az illat hatni ránk? A jobb illatú sampont jobban habzónak, ideálisabbnak érzékeljük.
- Az eladókon az épp aktuális kínálat egy darabja van
Az üzletbe belépve az eladókon nem véletlenül látható a kínálatból a legújabb kollekció. Így megakad a szemünk az egyes darabokon, el tudjuk képzelni felvéve, és sokkal jobban vágyunk rá, mintha egy fogason lógna. Ez egy újabb kis manipulációs trükk.
- A próbafülkében mindig jobban nézünk ki és a ruha is jobban áll
Veled is megtörtént már, hogy a próbafülkében tökéletesen állt rajtad a ruha, otthon pedig a tükör előtt állva szinte el sem hiszed, hogy ugyanaz a ruha van rajtad. Nem az otthoni tükörrel van a gond, a valóság sajnos az otthoni tükör képéhez hasonlít a legjobban. Mivel a próbafülke az a hely, ahol a vásárló meghozza a végső döntést, itt szintén minden olyan eszközt bevetnek, hogy meghozzuk a végső döntést, és valóban pénzt költsünk az üzletben. Rengeteget lehet trükközni a megvilágítással, éppen ezért a legtöbb próbafülkében felülről világítanak meg, de van olyan hely, ahol a tükör mellé is felszerelnek izzókat. A tökéletes megvilágításnak köszönhetően itt sokkal jobban áll rajtunk a ruha, és még a bőrünk is szebb színű. Márpedig milyen ruhákat is szeretünk megvenni? Amiben pont ilyennek mutatunk! Már jöhet is haza velünk! Ha még egy kicsit be is döntik a tükröt, még egy kis optikai csalást is el tudnak vele érni. A valóságnál magasabbnak és karcsúbbnak tűnünk.
- Akciók, amik becsábítanak a boltba!
Legismertebb trükk! A kirakatokban hatalmas piros feliratok tudatják velünk, hogy ezt a lehetőséget most nem hagyhatjuk ki. Ugye ismerősek? Sale, leárazás, 70 százalékos kedvezmény, utolsó darabok! Mi pedig be is megyünk, pedig nincs is rá szükségünk, megvesszük télen a nyári darabokat és fordítva, mert elvarázsol a „milyen jó vételt csinálunk” gondolata. Minden nőt mágikusan vonz az akció és az utóbbi időben a kupon szó. A kedvezmények kilátásba helyezése pozitív képzettársításokat keltenek bennünk. És máris könnyebben megnyílik a pénztárcánk olyan termékek esetén is, amik nem is akciósak. Ha ténylegesen csak azt a részt vennénk górcső alá, ahol a leárazott termékek vannak, már nem is olyan nagy a választék. Sem a hat számmal nagyobb sem a bakfis méretű kanárisárga top nem akarna hazajönni velünk, még úgy sem, hogy 70 százalékkal olcsóbb. Rájövünk, hogy azok maradtak meg, amik senkinek nem kellettek.
- A bűvös 9-es szám
Mindenki által ismert trükk az árak nem kerek számként való meghatározása. Ez semmi más, mint egy kis pszichológiai trükk. Egy 9990 forintba kerülő ruhát szívesebben megveszünk egy 10000 forintba kerülő konkurensénél. Ritkán látunk olyan darabot, amelynek az ára kerek számmal van feltüntetve. Nem véletlenül!
Az üzletek arra törekszenek, hogy minél hosszabb időt töltsünk el a boltban, és a lehető legtöbbet költsünk náluk.